Met deze tips ben je (cyber)criminelen
nét een stap voor!
In 4 eenvoudige stappen verlost
van ongewenste reclame 💪🏼🔥😎
Vroeg of laat krijgen we allemaal te maken met ongewenste e-mails. Soms met ongevraagde reclame of soms van oplichters die zich voordoen als een bedrijf of een persoon. 

Dagelijks vragen tientallen mensen mij om hulp. Daarom wil ik graag 4 stappen met je delen die je gaan helpen om verlost te geraken van ongewenste e-mails. 

Via onderstaande video's wil ik je tonen welke stappen je moet volgen wanneer jij een verdachte e-mail ontvangt.
KLIK PLAY EN START DE VIDEO
✨ STAP #1
Controleer wie de afzender is
Je begint altijd met het controleren van de afzender. Kijk niet zomaar naar de naam maar ga altijd op zoek naar het e-mailadres van de afzender. 
✨ STAP #2
Klik niet zomaar op de "Uitschrijf-knop"
Je kunt je altijd uitschrijven uit nieuwsbrieven door onderaan de e-mail te klikken op "Uitschrijven"

⚡️⚡️⚡️LET OP!⚡️⚡️⚡️
Dit werkt alleen maar bij nieuwsbrieven waar je jezelf op hebt ingeschreven.

Een e-mail van een oplichter zal ook een uitschrijf-knop bevatten. Maar uiteraard zal dit de oplichter niet weerhouden om je e-mails te sturen.

Integendeel. Zo geef je aan dat je e-mailaccount nog actief is. Dus zal je nog meer ongewenste e-mails ontvangen.
KLIK PLAY EN START DE VIDEO
✨ STAP #3
Afzender blokkeren + markeren als reclame
Ontving je een verdachte e-mail? Laten we dan de afzender blokkeren + markeren als reclame.

Op die manier zullen alle toekomstige e-mails van deze afzender niet meer zichtbaar zijn in je inbox. Ze worden automatisch geplaatst in de map "reclame"
✨ STAP #4
Binnen 30 dagen zijn de ongewenste e-mails weg
Alle e-mails die automatisch verplaatst worden naar de map "reclame" blijven daar maar 30 dagen staan. Daarna worden ze automatisch verwijderd.

Je hoeft deze e-mails dus niet manueel te verwijderen.
KLIK PLAY EN START DE VIDEO
Google Gmail
Ontdek alle stappen in de Gmail applicatie.
In deze video toon ik nog eens alle stappen maar dan vanuit de Gmail applicatie. Deze app kan je gratis installeren vanuit de App Store.

Gebruik je Gmail? Dan raad ik je wel aan om ook de eerste 4 video's te bekijken.
In een notendop
De oplossing is heel simpel. Verplaats alle ongewenste mails standaard naar de map Reclame / Ongewenst.

Hierdoor leer je je mailaccount welke e-mails en afzenders ongewenst zijn. Vervolgens worden nieuwe binnengekomen ongewenste mails automatisch naar de map Reclame verplaatst.

Hier worden ze na 30 dagen automatisch verplaatst naar de prullenmand. Dan heb je er dus geen omkijken meer naar. 
Open deze mails vooral niet, en klik ook nooit op een link in deze ongewenste mails. Daarmee ziet de afzender dat je mailaccount actief is en zullen ze allemaal maar nieuwe ongewenste e-mails sturen. 
​Je kunt een afzender blokkeren, maar dan zal de afzender vanaf een ander e-mailadres je ongewenste mails blijven sturen.

Kortom: wees consequent en verplaats alle e-mails naar de map Reclame / Ongewenste mails. 

Daarmee houd je je inbox schoon.

Veel succes!
Wow! Ik ben aangenaam verrast met de vele reacties die ik kreeg op bovenstaande video's. Blijkbaar hadden heel wat mensen nood aan deze informatie. 🙏🏻👌🏼♥️

Ik ontving ook nog heel wat bijkomende vragen die ik hieronder graag met je deel. 👇👇👇

 🧐 "Blokkeer deze contactpersoon"
is niet mogelijk

Heel wat mensen lieten me weten dat ze de optie "Blokkeer deze contactpersoon" niet zien verschijnen. (Zie stap #3) 

👉 Reden: Het blokkeren van contactpersonen is mogelijk vanaf het nieuwste besturinssysteem iPadOS en iOS13. 
Blokkeer je een contactpersoon dan gaan de e-mails rechtstreeks naar de prullenmand.

Heb je een ouder besturingssysteem, dan kan je dus niet kiezen voor "blokkeer deze contactpersoon".

In dit geval markeer je de e-mails als reclame. Alle e-mails van deze persoon worden dan automatisch in de map "Reclame" geplaatst. (Pas na 30 dagen worden ze verplaatst naar de prullenmand)

Hoe herken ik het e-mailadres van echte bedrijven?

Uit bovenstaande video's heb je geleerd hoe je e-mails herkend van oplichters.

Maar hoe herken je de e-mails van echte bedrijven?

Hoe weet je als een e-mail van Apple, daadwerkelijk afkomstig is van het bedrijf Apple?

Dit doe je door het e-mailadres van de afzender te controleren.

Elk bedrijf heeft een website. Alle betrouwbare e-mailadressen zullen eindigen met het adres van de website.
🔥 Voorbeeld: APPLE
De website van Apple is www.apple.com

Alle e-mails die Apple naar jou verzend eindigen op apple.com

Kijk maar: 
In deze voorbeelden zien we dat er vóór apple.com het volgende staat:

EMEA_Invoicing@email
shipping_notification@orders

Goed nieuws, dit mag je 100% negeren 😄
Want het enige dat telt is de website die helemaal achteraan staat. Namelijk: .apple.com

Staat er .apple.com? Dat komt deze e-mail daadwerkelijk van het bedrijf Apple.

Hier vind je nog meer voorbeelden:

Hieronder vind je een lijst van grote bedrijven. Bij elk bedrijf vermeld ik hun website. Zodat je aan de hand van hun website en e-mail kan achterhalen indien de e-mail van het bedrijf komt.
Apple
Website: apple.com - E-mail eindigt op apple.com
Spotify
website: www.spotify.com - E-mail eindigt op spotify.com
Telenet
website: www.telenet.be - E-mail eindigt op telenet.be
Ziggo
website: www.ziggo.nl - E-mail eindigt op ziggo.nl
Deliveroo
website: www.deliveroo.be - E-mail eindigt op deliveroo.com
Pinterest
website: www.pinterest.com - E-mail eindigt op pinterest.com
Alibaba
website: www.alibaba.com - E-mail eindigt op alibaba.com
Microsoft
website: www.microsoft.com - E-mail eindigt op microsoft
BOL - website: www.bol.com - E-mail eindigt op bol.com

Facebook is een uitzondering

Facebook
Website: facebook.com

Je zou denken dat het e-mailadres ook eindigt op facebook.com, maar dat is niet zo.

De e-mails die Facebook stuurt eindigen op facebookmail.com, kijk maar:
© iPad Leren - Alle rechten voorbehouden